Moto Guzzi Bellagio

°°°

Bellagio

De nieuwe Bellagio symboliseert de band tussen Moto Guzzi en haar omgeving, die zo hecht is dat de ongekende schoonheid van het landschap rond Lariano tot uiting komt in de ideeën en creativiteit van de mensen die er wonen.
Deze wisselwerking tussen natuurschoon en vindingrijkheid beleeft haar hoogtepunt in de nieuwe Moto Guzzi Bellagio, genoemd naar de plaats aan het Comomeer die de vrijheid ademt die motorrijders eigen is. De ontwerpers hebben zelfstandigheid en stijl weten te combineren in een strak maar verfijnd design, waarin hoogstaande technologie en een trendy uitstraling perfect samengaan.

Bellagio-2

De CARC (Reactive Shaft Drive System) is een goed voorbeeld van deze geavanceerde technologie. Dit systeem zet het vermogen van de nieuwe 940cc motor om in een soepele acceleratie, zodat de Bellagio de krachtigste naked bike uit de stal van Moto Guzzi is. Andere technische noviteiten zijn de progressief geveerde achterwielophanging, 320 mm dubbele zwevende schijven van Brembo, demping voor en achter volledig instelbaar. Deze technische hoogstandjes zorgen voor effectieve veiligheid, dynamisch evenwicht en oneindig veel rijgenot. De Bellagio is daarmee het nieuwe referentiepunt in haar categorie: een custom machine met het temperament van een naked bike. De spaakwielen, het “pull back” stuur, het naar achteren geplaatste zadel en de naar voren geplaatste voetsteunen zorgen ervoor dat het lijkt alsof het meeste gewicht op het achterwiel staat. De Bellagio laat zien met beide wielen bijzonder stevig op de grond te staan maar wekt met al deze stijlvolle details toch vooral de indruk dat hij er elk moment als een haas vandoor kan gaan.
En met de nieuwe 940cc motor zijn de mogelijkheden bovendien onbeperkt: hij reageert nauwkeurig op het gas, trilt niet en is zelfs bij een laag toerental ongelofelijk krachtig. En het donkere geluid van deze motor zal u dankzij de nieuwe dubbele uitlaatdempers bovendien in de oren klinken als een aria van Bellagio!

Bellagio-3

COMFORT
De Bellagio ziet eruit als een pure custom machine, met een laag en naar achteren geplaatst duozadel boven het achterwiel, naar voren geplaatste voetsteunen en “pull back” stuur voor de ultieme controle. Dankzij het donkere geluid van de motor, en het zadel dat speciaal is ontworpen voor een intens genieten van de perfecte wielophanging tijdens lange toerritten zullen motorliefhebbers snel ervaren wat de essentie is van motorrijden.
Het gelijkmatig verdeelde gewicht zorgt voor verrassende wendbaarheid. Zelfs het drukste stadsverkeer zal u geen angst inboezemen door het gemak waarmee u de motor kunt besturen, dankzij het gewicht dat steeds op de voorzijde blijft rusten. De Bellagio blijft echter trouw aan haar custom roots en toont haar ware aard pas wanneer er enthousiast mee gereden wordt. Rijplezier betekent uzelf overgeven aan de verleiding van alle kleine details, zodat u volop kunt genieten van de finishing touch en souplesse. Word één met de machine en ervaar hoe het is om te worden voortgestuwd door de krachtige motor – of op uw gemak door de stad te rijden. Het elegante instrumentenpaneel neemt ook zo’n strategische positie in op de Bellagio: een analoge snelheidsmeter met witte tekst en cijfers en een high-tech LCD on-board trip computer, zodat u dankzij de ergonomisch geplaatste bedieningselementen de volledige controle hebt en houdt over de motor en uw bestemming.

Bellagio-4

Een custom met het temperament van een naked bike  
Achter de lichtvoetige wendbaarheid van de Bellagio gaat een geheim schuil: een ongeëvenaard tubular steel twin cradle frame en een aluminium swingarm met ‘reactieve’ cardanasaandrijving. Deze zorgen voor een fantastische stijfheid en een optimaal reactievermogen. ‘Stoïcijns’ is misschien wel de beste omschrijving voor het gedrag van de motor. U kunt onder alle rijomstandigheden vertrouwen op de motor. Of u nu ontspannen rijdt of de uitdaging aangaat met de krachtige motor en remmen: de Bellagio is gemaakt voor enthousiasme. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar de Bellagio levert net als een naked sports bike ongekende prestaties, zelfs op de kronkeligste wegen.
Dat is grotendeels te danken aan de perfecte wielophanging met een robuuste, verstelbare 45 mm voorvork en een progressief geveerde swingarm achter met een verstelbare schokdemper.
Deze combinatie staat garant voor een neutraal gedrag bij het ingaan en uitkomen van bochten, bij accelereren met de 75 CV motor en bij remmen met de Brembo’s met hun 320 mm geperforeerde schijven.
Ongedwongenheid is normaal gesproken voorbehouden aan sports bikes maar de Bellagio bewijst dat custom machines niet alleen maar schitterend zijn om naar te kijken!

Stijl
Moto Guzzi heeft met de Bellagio een innovatieve stijl geïntroduceerd in de custom-sector. Deze komt niet alleen tot haar recht in de verchroomde delen en het fraaie motorblok, maar geven het machtige frame een personality die de schitterende designelementen optimaal laat uitkomen. Een sprekend voorbeeld hiervan is de enkele swingarm achter die is uitgerust met het CARC-systeem. Deze gepatenteerde ‘reactieve’ cardanasaandrijving breekt met de traditie van custom bikes en is een innovatie die is gebaseerd op terughoudendheid en vernuft.
Hoewel het ontwerp duidelijk is afgeleid van de Amerikaanse ‘power cruiser’ stijl, is het uiterlijk van de motor onmiskenbaar Europees, aangevuld met verfijnde Italiaanse accenten.
De combinatie van onderdelen, details en stijl waarin Moto Guzzi zo toonaangevend is, is onweerstaanbaar. Sommige onderdelen, zoals de grote spaakwielen, ronde retro-elementen in het instrumentenpaneel en de decoratie op de tank, geven een klassieke touch aan modern design. Ook het “pull back” stuur, de naar voren geplaatste voetsteunen, het duozadel boven het achterste spatbord en de combinatie van verchroomde finishing en een gitzwarte kleurstelling zijn alle gebaseerd op traditionele ontwerpen.
Kenmerkend voor Moto Guzzi in het algemeen en de Bellagio in het bijzonder is de dwarsgeplaatste V90° tweecilinder. De remmen zijn extra groot uitgevoerd en de dubbele, boven elkaar gemonteerde uitlaatdempers vormen een waar fashion statement! Moto Guzzi beschikt al sinds 1921 over de kennis en vaardigheden die nodig zijn om in technologisch opzicht ongeëvenaarde motoren te ontwerpen. En het is niet voor niets dat de inspiratie afkomstig is uit de prachtige omgeving van Bellagio!

Bellagio-5

De krachtigste custom machine in haar categorie
De motor is een traditionele dwarsgeplaatste V90 tweecilinder. De Bellagio dankt haar temperament echter aan de kubieke centimeters en het karakter.
De boring en slag van de motor bedragen respectievelijk 95 en 66 mm. Dit levert een inhoud op van 935,6cc. Het vermogen van de motor is 75 pk bij 7200 omw/min. De vermogenscurve is vlak en het maximale koppel van 78 Nm wordt bereikt bij 6700 omw/min. Tussen 2800 en 4800 omw/min is 80% van het koppel beschikbaar.
Deze cijfers laten zien dat de Bellagio op eenzame hoogte staat als het gaat om custom machines, met een motor die zowel in mechanisch als elektronisch opzicht voortdurend is doorontwikkeld. De motor start zelfs onder de slechtste weersomstandigheden, dankzij de toepassing van elektronische injectie. De vermogensoverdracht in de 935,6cc unit verloopt soepel en de emissies en brandstofconsumptie voldoen volledig aan de Euro 3 eisen.
De prestaties worden verder nog verbeterd met technische extra’s zoals dubbele bougies en injectoren die direct boven de inlaatspruitstukken zijn geplaatst. De wisselstroomdynamo ligt tussen de cilinders, zodat de motor nog compacter is. Dit heeft eveneens voordelen voor besturing en rijeigenschappen. De zuigerpennen, zuigers en ringen zijn extra licht uitgevoerd en de gesinterde klepgeleiders verminderen de wrijving en beschermen tegen slijtage.
Het vermogen wordt overgebracht naar het achterwiel door middel van het CARC-systeem, de door Moto Guzzi gepatenteerde ‘reactieve’ cardanasaandrijving. Dit aandrijvingssysteem is een integraal onderdeel van de lichte aluminium swingarm achter en garandeert een soepele, nauwkeurige respons, zonder de zo karakteristieke reactie van conventionele cardanaandrijving. Dankzij het CARC-systeem kon de swingarm achter uit één stuk worden vervaardigd, wat de algehele stijfheid verhoogt.
De 6-versnellingsbak is een state of the art ontwerp. Het schakelen gaat geruisloos en ook gemakkelijk in de vrijstand en, zoals de berijder ook verwacht, de zesde versnelling is “lang” gehouden. Daarmee is de motor bij uitstek geschikt voor cruisen op hoge snelheden en geeft hij altijd een perfecte respons op het gas.